РОЗ’ЯСНЕННЯ ЩОДО Е-ЛІКАРНЯНИХ

by hostwx

ШАНОВНІ ПРАЦІВНИКИ ТА КЕРІВНИКИ ПІДПРИЄМСТВ, УСТАНОВ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ РІЗНИХ ФОРМ ВЛАСНОСТІ БОРОДЯНСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ!

НАДАЄМО ВАМ РОЗЯСНЕННЯ ЩОДО Е-ЛІКАРНЯНИХ

Що ж являє собою е-лікарняний?

Електронний листок непрацездатності — це лікарняний лист, сформований (виданий) програмними засобами Реєстру листків непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.

Він, як і паперовий листок, є підставою для:

— звільнення від роботи;

— оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності;

— отримання допомоги від Фонду соцстраху.

Як же формується е-лікарняний?

Процедура формування електронного листка непрацездатності досить проста. Але ця простота ховає в собі багато проблем. Наведемо покроковий алгоритм формування е-лікарняного пояснимо окремі моменти.

Електронний медичний висновок (е-медичний висновок) і е-лікарняний — це два різні документи. Лікар створює е-медичний висновок про тимчасову непрацездатність.

Він формується для пацієнта.

Як тільки дані щодо е-медичного висновку потраплять у систему, працівник отримає СМС-повідомлення про створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність.

До речі, е-медичний висновок може бути роздрукований лікарем. Але його не слід надавати роботодавцеві.

Проте працівник зобов’язаний попередити свого роботодавця про створення е-медичного висновку. Чому? Тому що за е-медичним висновком іде е-лікарняний.

е-Лікарняний є підставою для нарахування виплат у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю. Інформацію про його відкриття роботодавець отримає у своєму електронному кабінеті страхувальника на сайті Пенсійного фонду (portal.pfu.gov.ua). Тобто побачить, що відкриті е-лікарняні листи, якщо подивиться у свій кабінет. А якщо не подивиться? То й не побачить, що сформований е-лікарняний.

Саме тому дуже важливо, щоб працівники попереджали про формування е-медвисновку.

Досить часто можна почути, що працівникові відкрили е-лікарняний, а роботодавець його не бачить. Чому так?

Причин може бути багато. Наприклад, не збігаються дані щодо П. І. Б., дати народження, податкового номера особи в Реєстрі пацієнтів МОЗ і Реєстрі застрахованих осіб Пенсійного фонду. У результаті система не може знайти роботодавця непрацездатної особи. Або ж хворів працівник-новачок, інформацію про якого ви ще не зазначали в Об’єднаній звітності, і ваше підприємство (ФОП) «не світиться» як роботодавець такого працівника.

А що на порталі Пенсійного фонду?

Відкриті е-лікарняні роботодавець знайде в особистому кабінеті страхувальника на порталі Пенсійного фонду у вкладці «Листки непрацездатності». Ні! Там не буде чогось на зразок звичного нам паперового листка непрацездатності. Проте після останнього оновлення порталу Пенсійного фонду кількість доступної роботодавцеві інформації значно зросла.

Існуючий перелік інформації за е-лікарняними (дати відкриття/закриття лікарняного, його статус, категорія медвисновку) доповнили позначками для ознаки алкогольного/наркотичного сп’яніння, порушення режиму лікування та, нарешті, причини непрацездатності.

Тому якщо ви вже оплачували е-лікарняні, перевірте, чи не порушував працівник режим і чи не пов’язаний випадок тимчасової непрацездатності з алкогольним/наркотичним сп’янінням працівника. Можливо, лікарняні доведеться відкоригувати.

Зверніть увагу, що відомості про відкритий е-лікарняний з’являються в кабінеті страхувальника-роботодавця в день його створення. Причому в е-лікарняному буде одразу зазначено і дату відкриття, і дату закриття (прогнозовану дату, після якої відновиться працездатність, або дату наступного огляду пацієнта). Тобто він одразу і відкривається, і закривається. Проте в роботу е-лікарняний слід брати тоді, коли він змінить свій статус на «Готово до сплати».

Із цього моменту комісія (уповноважений) із соцстрахування повинна протягом не більше 10 календарних днів прийняти рішення про призначення працівнику матзабезпечення, а після дати призначення не пізніше ніж через 5 робочих днів сформувати і передати до ФСС заяву-розрахунок.

А чому не можна брати в роботу лікарняний лист одразу, як він з’явився в електронному кабінеті? Як ми вже зазначали, лікар вказує прогнозовану дату закінчення лікарняного. Якщо пацієнт одужає на цю дату, то він може не звертатися вдруге до лікаря. Листок непрацездатності буде закритий автоматично.

Проте можлива ситуація, за якої пацієнт одужає раніше прогнозованої дати і забажає вийти на роботу. Тоді він звернеться до лікаря і за результатами огляду може бути скорочено період е-висновку та, відповідно, змінено дату закриття е-лікарняного.

А якщо пацієнт продовжує хворіти? Тут усе складно. Дивіться, Порядок № 1234(Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 р. № 1234.) , який встановлює, що у разі, якщо є декілька е-медичних висновків, що становлять один випадок тимчасової непрацездатності, е-лікарняні повинні формуватися в порядку черговості створення медичних висновків. У цьому випадку кожен наступний е-лікарняний формується як продовження першого шляхом додавання наступного порядкового номера після знаку «-» до унікального номера першого листка непрацездатності.

 Тобто, у  разі продовження тимчасової непрацездатності, новий е-лікарняний не формуватиметься, а в існуючому просто змінюється дата, по яку його видано, та номер, а саме цифра після знаку «-» в номері е-лікарняного змінюється на наступну.

При цьому номери самих е-лікарняних можуть відрізнятися, навіть якщо вони видані як продовження

Робота з е-лікарняним

Незважаючи на електронність лікарняного, процедура його проходження у роботодавця не змінилася. Тому у разі появи е-лікарняного із статусом «Готово до сплати» слід:

— розрахувати страховий стаж;

— комісії (уповноваженому) із соцстрахування прийняти рішення про оплату е-лікарняного і затвердити його протоколом;

— розрахувати суму лікарняних;

— подати податківцям Об’єднаний звіт з типом «Довідковий», а ФСС — заяву-розрахунок на отримання фінансування;

— отримати фінансування на спецрахунок і виплатити лікарняні;

— подати ФСС повідомлення про виплату.

Одразу зазначимо, що роздрукувати е-лікарняний поки що не можна. Тому якщо хочете папірець для комісії/кадровика/бухгалтера, можна зробити скріншот сторінки з е-лікарняного листа з порталу Пенсійного фонду і роздрукувати її.

Куди ж тоді вписувати страховий стаж працівника?

Сьогодні це питання віддано на відкуп роботодавцям. Тобто у випадку з е-лікарняними можете самостійно визначити, де і в якому вигляді ви фіксуватимете ту інформацію, що раніше наводили на зворотному боці паперового листка непрацездатності (стаж, процент оплати тощо). До речі, змін за розміром оплати лікарняного залежно від стажу не відбулося.

В е-лікарняному хоча й зазначена причина непрацездатності, але не вказаний її номер, який слід вказувати в протоколі комісії соцстрахування і заяві-розрахунку. Тому вам треба самостійно його визначити.

Але будьте уважні! Нумерація причин непрацездатності в е-лікарняному нова. Наприклад, у паперовому лікарняному причина непрацездатності «вагітність та пологи» зазначена за номером 8. А в е-лікарняному ця причина непрацездатності має номер 2.

За паперовими лікарняними зазначаємо стару нумерацію причин (тобто ту, яка вказана на бланку), за е-лікарняними — нову.

Увага! Форми протоколу комісії (уповноваженого) із соцстрахування та заяви-розрахунку не змінено. Тому в них наведені старі причини непрацездатності, які відповідають паперовим листкам непрацездатності. Як бути з е-лікарняними?

Щодо протоколу комісії ФСС не надавав ніяких роз’яснень. Тобто тут дієте, як вам зручно. Можете складати окремі протоколи за паперовими та за е-лікарняними, а можете усе зазначити в одному протоколі. Проте причини непрацездатності вказуєте для паперових листків старі, для е-лікарняних — оновлені.

Визначити, електронний чи паперовий лікарняний розглядався, можна, наприклад, за серією. Її в е-лікарняному немає.

А ось заяви-розрахунки за е-лікарняними слід оформлювати окремо від заяв-розрахунків за паперовими лікарняними листами. Тобто якщо ви отримали е-лікарняний, то на нього формуєте окрему заяву-розрахунок, при цьому в додатку 1.1 заяви-розрахунку:

— у графі 7 — нічого не вказуєте (залишаєте поле порожнім). Адже е-лікарняний не має серії;

— у графі 8 — вказуєте номер е-лікарняного;

— у графі 10 — проставляєте причину непрацездатності, що відповідає категорії медичного висновку е-лікарняного.

Увага! Подати заяву-розрахунок можна або особисто в паперовому вигляді, або в електронному вигляді за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення із застосуванням КЕП.

А ось подання такої заяви з кабінету страхувальника на порталі Пенсійного фонду поки що не можливе. ФСС нічого не отримає від вас.

Читати також