Закон України 3219: Проведення контролюючими органами планових документальних перевірок
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що Законом України від 30.06.2023 №3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності 01 серпня 2023 року, передбачено часткове зняття обмежень на проведення контролюючими органами документальних перевірок.
Так, продовжено мораторій (до припинення воєнного стану) на проведення документальних перевірок платників податків та перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску. Виняток становлять платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, у сфері організації та проведення азартних ігор, надають фінансові, платіжні послуги.
Щодо проведення планових перевірок, то тимчасово, на період з 01 серпня 2023 року до припинення воєнного стану до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені платники таких сфер діяльності:
– виробництво та/або реалізація підакцизної продукції;
– організація та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
– надавачі фінансових, платіжних послуг.
Формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок та внесення змін до нього здійснюються без урахування вимог, передбачених п.77.2 ст.77 ПКУ.
Зміни до плану-графіка можна вносити щомісячно з урахуванням обставин непереборної сили, форс-мажорних, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок.
Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС не пізніше останнього числа місяця, в якому його затверджено.
Документальні планові перевірки розпочинаються не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, за умови надіслання/вручення платникам/їх представникам не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу про проведення документальної планової перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку перевірки.
Закон України 3219: Для переходу на іншу групу платників ЄП (або іншу ставку ЄП), ніж та, на якій перебували до використання особливостей оподаткування ЄП за ставкою 2%, платник має подати заяву по 31.08.2023 включно
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що Законом України від 30.06.2023 №3219-ІХ врегульовано порядок відмови від особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Так встановлено, що платник податку має право самостійно (шляхом подання заяви) відмовитись від використання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення. За таких умов платник вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування єдиним податком (далі – ЄП), передбачених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, крім випадку, якщо у заяві про відмову від використання особливостей оподаткування ЄП, передбачених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, платник зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів.
За умови подання з 01.08.2023 до 01.09.2023 (по 31.08.2023 включно) заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, в якій платник обирає ставку ЄП для І, ІІ та ІІІ груп без реєстрації ПДВ (ставка 5%), ФОП, яка до використання особливостей оподаткування ЄП застосовувала загальну систему оподаткування, або у 2023 році застосовувала спрощену систему оподаткування з особливостями оподаткування ЄП, та прийняла рішення про припинення підприємницької діяльності, а згодом у цьому ж році повторно була зареєстрована ФОП, або ФОП, яка у 2023 році (до 01.08.2023) самостійно відмовилась від застосування спрощеної системи оподаткування з особливостями оподаткування ЄП, та перейшла на сплату інших податків і зборів, встановлених ПКУ, та до переходу на особливості оподаткування ЄП була зареєстрована платником ЄП, така ФОП вважатиметься платником ЄП з 01.08.2023 згідно з поданою нею заявою про обрання спрощеної системи оподаткування.
Платники ЄП І і ІІ груп, та ІІІ групи за ставкою 5%, які повернулися з 01.08.2023 або були автоматично переведені на відповідну групу та ставку ЄП, мають право за бажанням обрати іншу групу ЄП, за виключенням ІІІ групи зі ставкою ЄП у розмірі, визначеному п. п. 1 п. 293.3 ст. 293 ПКУ (3%), шляхом подання заяви до 31.08.2023 (включно). Такі платники будуть вважатись платниками єдиного податку з 01 серпня 2023 року.
Платники, які після скасування особливого режиму оподаткування ЄП або які перейшли самостійно чи були автоматично переведені на попередню групу та ставку ЄП, повинні виконати вимоги щодо приведення у відповідність видів господарської діяльності, до дозволених видів згідно з КВЕД для перебування на ЄП з обраною групою та ставкою з 01.08.2023 року.
Щодо особливостей відображення назви товару в розрахункових документах РРО/ПРРО
З 01.08.2023 Законом України від 30.06.2023 № 3219 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» були внесені зміни в пункт 2 статті 3 Закону від 06.07.1995 № 265 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) щодо спрощення фіскального чеку. Зазначений пункт було доповнено абзацом другим:
Фізичні особи – підприємці, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість, при продажу товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або наданні послуг мають право в розрахунковому документі зазначати назву товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність такого товару (послуги) до товарної групи чи послуги.
Завдяки зазначеним змінам чітко визначені категорії продавців при продажу товару або наданні послуг мають право в розрахунковому документі зазначати назву товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність такого товару (послуги) до товарної групи чи послуги.
Водночас до ДПС почали звертатись платники податків з проханням роз’яснити:
Як має виглядати такий спрощений чек?
Як зазначати правильно групу товарів?
Де брати її назву, якщо виникають сумніви?
У зв’язку з цим надаємо в межах компетенції відповіді на ці питання.
Відповідь: при зазначенні назви товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність товару (послуги) до товарної групи чи послуги, у випадку виникнення сумнівів щодо правильності віднесення певних товарів до певних груп рекомендуємо використовувати Державний класифікатор продукції та послуг (Наказ Держспоживстандарту України від 11.10.2010 № 457) в редакції Наказу Міністерства економіки від 16.02.2017 № 211 та зазначати товар (послугу), який класифікується за назвою «Групи» замість відображення конкретної позиції.
Така можливість встановлена прямою нормою Закону № 265 та не потребує створення нової форми фіскального касового чеку.
При цьому форма такого фіскального касового чека визначена в додатку 1 до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 21.01.2016 № 13, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350.
При зазначенні назви товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність товару (послуги) до товарної групи чи послуги, який класифікується за назвою «Групи», замість відображення конкретної позиції можна, наприклад, зазначати:
– «постільна білизна» замість «наволочка», «простирадло», «ковдра» і т.д.;
– «випічка» замість «пиріжок з маковою начинкою», «пиріжок з вишнею», «пиріжок з повидлом» і т. д.;
– «напої» замість «лимонад», «сітро», «дюшес», «тархун» і т. д.
Щодо реєстрації РРО/ПРРО в контролюючих органах
Державна податкова служба України інформує, що у серпні 2023 року 15,8 тис. суб’єктів господарювання (1,2 тис. юридичних осіб та 14,6 тис. ФОП), на яких поширюється дія Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», зареєстрували у контролюючих органах 23,9 тис. РРО/ПРРО, з яких 4,7 тис. РРО та 19,2 тис. ПРРО.
Додатково інформуємо, що безоплатний ПРРО від ДПС розміщено у відкритому доступі на відповідних цифрових платформах.
Закон України 3219: З 01.08.2023 року відновлюється перебіг строків для формування податкового кредиту з ПДВ
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що пунктом 102.9 статті 102 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) передбачено зупинення на період дії правового режиму воєнного стану в Україні перебігу строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених ПКУ. Це положення зупиняло у тому числі перебіг строків і для формування податкового кредиту.
Пункт 102.9 ст.102 ПКУ та п.п.69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, якими були встановлені окремі особливості зупинення перебігу строків, діяли до 01.08.2023 року.
Тому перебіг строків для формування податкового кредиту, визначених п. 198.6 ст.198 ПКУ – 365 календарних днів із дати складання податкової накладної, з 01.08.2023 року відновлюється.
Отже, строк на включення до податкового кредиту сум ПДВ (за зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними, у тому числі складеними до введення воєнного стану на території України), встановлений п.198.6 ст.198 та п. 80 підрозд.2 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, починаючи з 01.08.2023 року продовжується на ту кількість днів, протягом яких платник податку мав право на включення сум ПДВ до податкового кредиту, які припадають на період починаючи з дати введення воєнного стану на території України і до 01.08.2023 року.
Випадки використання операції «службове внесення» та «службова видача»
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що відповідно до п. 6 розд. III Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 та п. 9 розд. IV Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.06.2020 № 317 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547», внесення чи видача готівки з місця проведення розрахунків повинні реєструватися через реєстратор розрахункових операцій (далі – РРО) або програмний РРО (далі – ПРРО) з використанням операцій «службове внесення» та «службова видача», якщо такі внесення чи видача не пов’язані з проведенням розрахункових операцій:
– операція «службове внесення» використовується для реєстрації суми готівки, яка зберігається на місці проведення розрахунків на момент реєстрації першої розрахункової операції, що проводиться після виконання Z-звіту;
– операція «службова видача» використовується для реєстрації суми готівки, яка вилучається з місця проведення розрахунків та/або видається держателям електронних платіжних засобів.
Проведення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів здійснюється суб’єктами господарювання із використанням РРО або ПРРО у порядку, визначеному Законом України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та нормативно-правовим актом Національного банку України з питань ведення касових операцій у національній валюті в Україні.
Яке призначення програмного забезпечення «ПРРО WEB-ВЕРСІЯ ДПС»
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що програмне забезпечення «Програмний реєстратор розрахункових операцій ПРРО (WEB-ВЕРСІЯ) Державної податкової служби України» (далі – ПЗ «ПРРО WEB-ВЕРСІЯ ДПС») призначене для:
– автоматизації процесу реєстрації розрахункових документів та надання їх покупцям (в електронному чи паперовому вигляді) в момент придбання товарів (послуг);
– створення та реєстрації службових чеків (службове внесення, службова видача), реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів/наданні послуг, реєстрації розрахункових операцій виключно в режимі онлайн.
Для запуску ПЗ «ПРРО WEB-ВЕРСІЯ ДПС» необхідно в адресному вікні браузера вставити посилання з URL-адресою веб-застосунку (https://webrro.tax.gov.ua) та натиснути «Enter».
Закон України 3219: Проведення контролюючими органами позапланових документальних перевірок
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що Законом України від 30.06.2023 №3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності 01 серпня 2023 року, передбачено часткове зняття обмежень на проведення контролюючими органами документальних перевірок.
Так, продовжено мораторій (до припинення воєнного стану) на проведення документальних перевірок платників податків та перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску. Виняток становлять платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, у сфері організації та проведення азартних ігор, надають фінансові, платіжні послуги.
Щодо проведення документальних позапланових перевірок: дозволено перевірки, що проводяться виключно на звернення платника та/або з підстав, визначених п.п.78.1 ст.78 ПКУ:
п.п.78.1.1- у частині документальних позапланових перевірок ПП, за якими отримано інформацію про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють діяльність через відокремлені підрозділи, постійні представництва, ПП, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників, які надають фінансові, платіжні послуги;
п.п.78.1.2 – у частині контролю за трансфертним ціноутворенням: не подано в строк податкову звітність для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням;
п.п.78.1.5 – подано заперечення до акта/скаргу на ППР, в яких ПП посилається на обставини, не досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки;
п.п.78.1.7 – реорганізація ЮО/припинення діяльності ФОП;
п.п.78.1.8 – відшкодування ПДВ/від’ємне значення ПДВ, більше 100 тис. грн.;
п.п.78.1.9 – щодо платника подано скаргу про ненадання ПН/АН, або про недоліки у такій ПН/АН;
п.п.78.1.12 – перевірка призначена контролюючим органом вищого рівня для перевірки висновків перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня;
п.п.78.1.14 – невідповідність умов контрольованої операції принципу “витягнутої руки”;
п.п.78.1.15 – неподання документів щодо ТЦ;
п.п.78.1.16 – подано звіт про контрольовані операції, надісланий платником відповідно до п. 39.4 ст.39 ПКУ;
п.п.78.1.21 – отримано інформацію та/або документи від іноземних державних органів, яка свідчить про порушення законодавства, щодо вже проведеної перевірки;
п.п.78.1.22 – проведення господарської діяльності нерезидентом через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік;
та/або документальні позапланові перевірки ПП, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.
Закон України 3219: З 01.08.2023 року відновлюється перебіг строків для формування податкового кредиту з ПДВ
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що пунктом 102.9 статті 102 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) передбачено зупинення на період дії правового режиму воєнного стану в Україні перебігу строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених ПКУ. Це положення зупиняло у тому числі перебіг строків і для формування податкового кредиту.
Пункт 102.9 ст.102 ПКУ та п.п.69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, якими були встановлені окремі особливості зупинення перебігу строків, діяли до 01.08.2023 року.
Тому перебіг строків для формування податкового кредиту, визначених п. 198.6 ст.198 ПКУ – 365 календарних днів із дати складання податкової накладної, з 01.08.2023 року відновлюється.
Отже, строк на включення до податкового кредиту сум ПДВ (за зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними, у тому числі складеними до введення воєнного стану на території України), встановлений п.198.6 ст.198 та п. 80 підрозд.2 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, починаючи з 01.08.2023 року продовжується на ту кількість днів, протягом яких платник податку мав право на включення сум ПДВ до податкового кредиту, які припадають на період починаючи з дати введення воєнного стану на території України і до 01.08.2023 року.
Випадки використання операції «службове внесення» та «службова видача»
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що відповідно до п. 6 розд. III Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 та п. 9 розд. IV Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.06.2020 № 317 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547», внесення чи видача готівки з місця проведення розрахунків повинні реєструватися через реєстратор розрахункових операцій (далі – РРО) або програмний РРО (далі – ПРРО) з використанням операцій «службове внесення» та «службова видача», якщо такі внесення чи видача не пов’язані з проведенням розрахункових операцій:
– операція «службове внесення» використовується для реєстрації суми готівки, яка зберігається на місці проведення розрахунків на момент реєстрації першої розрахункової операції, що проводиться після виконання Z-звіту;
– операція «службова видача» використовується для реєстрації суми готівки, яка вилучається з місця проведення розрахунків та/або видається держателям електронних платіжних засобів.
Проведення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів здійснюється суб’єктами господарювання із використанням РРО або ПРРО у порядку, визначеному Законом України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та нормативно-правовим актом Національного банку України з питань ведення касових операцій у національній валюті в Україні.
Яке призначення програмного забезпечення «ПРРО WEB-ВЕРСІЯ ДПС»
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що програмне забезпечення «Програмний реєстратор розрахункових операцій ПРРО (WEB-ВЕРСІЯ) Державної податкової служби України» (далі – ПЗ «ПРРО WEB-ВЕРСІЯ ДПС») призначене для:
– автоматизації процесу реєстрації розрахункових документів та надання їх покупцям (в електронному чи паперовому вигляді) в момент придбання товарів (послуг);
– створення та реєстрації службових чеків (службове внесення, службова видача), реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів/наданні послуг, реєстрації розрахункових операцій виключно в режимі онлайн.
Для запуску ПЗ «ПРРО WEB-ВЕРСІЯ ДПС» необхідно в адресному вікні браузера вставити посилання з URL-адресою веб-застосунку (https://webrro.tax.gov.ua) та натиснути «Enter».
Комунікаційна платформа: [email protected]
Підписатись на сторінку Фейсбук ГУ ДПС у Київській області https://www.facebook.com/tax.kyiv.oblast
ГУ ДПС у Київській області