Новації Закону України №3219 працюють з 01 серпня 2023 року
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що Законом України від 30.06.2023 №3219-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану” (далі – Закон № 3219-IX), який набирає чинності 01 серпня 2023 року, передбачено ряд змін у справлянні платниками податків та проведенні перевірок контролюючими органами.
Основними новаціями є такі:
– скасовано для ФОП та ЮО можливість бути платниками єдиного податку ІІІ групи із застосуванням ставки ЄП в розмірі 2 % від доходу. Платникам надано право подати заяву про відмову від застосування 2% ЄП зазначивши, яку систему оподаткування вони обирають. У разі неподання такої заяви платники автоматично будуть переведені з 01 серпня на ту систему оподаткування, на якій перебували до обрання спрощеної системи з особливостями оподаткування та сплатою 2% від доходу;
– для ФОП – платників ЄП І та ІІ груп відновлюється обов’язок сплачувати ЄП, крім тих, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих територіях України;
– формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок та проведення планових документальних перевірок відновлюється для платників податків, які:
здійснюють діяльність у сфері виробництва та/ або реалізації підакцизної продукції
здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес)
надають фінансові, платіжні послуги;
– частково знято обмеження на проведення контролюючими органами документальних перевірок, – позапланові документальні перевірки платників податку проводитимуться за виключним переліком, визначеним законом;
– відновлюється застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства та з питань правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ;
– у разі сплати платником протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання ППР, сум податків і зборів, нарахованих за результатами документальних перевірок, відновлених або розпочатих з 01 серпня 2023 року та завершених до дня припинення або скасування воєнного стану, штрафні санкції не застосовуватимуться, а пеня не нараховуватиметься;
– СГ звільняються від відповідальності за порушення вимог Закону України №265, вчинені ними у період з 01 січня 2022 до 01 жовтня 2023, крім відповідальності за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор;
– застосування штрафних санкцій за порушення порядку використання РРО/ПРРО відновлюється з 01 жовтня 2023 (крім санкцій за порушення, вчинені на окупованих територіях чи територіях бойових дій).
Встановлено зменшений розмір штрафних санкцій (25% та 50% вартості товару, – було 100% та 150% відповідно) за незастосування РРО/ПРРО, невидачу розрахункового документу, видачу розрахункового документа на неповну суму покупки, які застосовуються до ФОП – платників ЄП (до закінчення воєнного стану, але не довше ніж до 01 серпня 2025 року).
Щодо реалізації норм Закону України №3219 в частині заходів з погашення податкового боргу
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що листом від 27.07.2023 року №18184/7/99-00-13-01-07 ДПС, з метою реалізації норм Закону України від 30.06.2023 року № 3219-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану” (далі – Закон № 3219-IX) повідомила таке.
Законом № 3219-IX пункт 69 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України (далі – Кодекс) доповнено пунктом 69.40, відповідно до якого встановлено, що тимчасово, з 1 серпня 2023 року контролюючі органи не здійснюють передбачені статтями 59 – 60, 87 – 101 Кодексу заходи з погашення податкового боргу, що виник до 24 лютого 2022 року:
– щодо платників податків – суб’єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку тимчасової окупації є тимчасово окуповані російською федерацією території України, – до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;
– щодо платників податків – суб’єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку бойових дій є території, на яких ведуться активні бойові дії, – до останнього числа місяця, в якому було завершено бойові дії на відповідних територіях, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;
– щодо платників податків – суб’єктів господарювання, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є території можливих бойових дій, – до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідних територіях, а у випадку зміни платником податків місцезнаходження на іншу, територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження;
– щодо платників податків – фізичних осіб (у тому числі осіб, які провадять незалежну професійну діяльність), місцем проживання яких є тимчасово окуповані російською федерацією території України або території, на яких ведуться активні бойові дії, або території можливих бойових дій, – до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація або бойові дії, або припинена можливість бойових дій на відповідних територіях.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Дати завершення тимчасової окупації, завершення бойових дій, та дати припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
При цьому встановлено, що для платників податків, відносно яких контролюючим органам не застосовуються заходи стягнення згідно з цим підпунктом, зупиняється перебіг строків давності, визначених пунктом 102.4 статті 102 Кодексу.
Зазначимо також, що Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (зі змінами).
Таким чином, до платників податків, податковою адресою / місцем проживання яких є тимчасово окуповані російською федерацією території України або території, на яких ведуться активні бойові дії, або території можливих бойових дій, контролюючі органи тимчасово (до настання вищезазначених подій) не застосовують заходи зі стягнення (погашення) податкового боргу, що виник до 24.02.2022.
Які нерезиденти є платниками податку на прибуток
Головне управління ДПС у Київській області нагадує, що відповідно до п. 133.2 ст. 133 Податкового кодексу України платниками податку на прибуток підприємств – нерезидентами є:
– юридичні особи, які утворені в будь-якій організаційно-правовій формі та отримують доходи з джерелом походження з України, за винятком установ та організацій, що мають дипломатичні привілеї або імунітет згідно з міжнародними договорами України – п.п. 133.2.1 п. 133.2 ст. 133 ПКУ;
– нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок у порядку, встановленому розд. ІІІ ПКУ п.п. 133.2.2 п. 133.2 ст. 133 ПКУ.
Пунктом 133.3 ст. 133 ПКУ визначено, що нерезидент стає на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Нерезидент, який розпочав господарську діяльність через своє постійне представництво до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.
Нерезиденти, що діють відповідно до положень Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Чорнобильського фонду «Укриття» в Україні та Угоди про грант (Проект ядерної безпеки Чорнобильської АЕС) між Європейським банком реконструкції та розвитку як Розпорядником коштів, наданих згідно з Грантом з Рахунка ядерної безпеки, Урядом України та Чорнобильською атомною електростанцією, можуть провадити свою господарську діяльність без реєстрації у контролюючому органі.
Поняття «сільськогосподарські угіддя» для розрахунку загального мінімального податкового зобов’язання
Головне управління ДПС у Київській області інформує платників податків, що відповідно до п.п. 5.1 – 5.3 ст. 5 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) поняття, правила та положення, встановлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 «Сфера дії Податкового кодексу України» цього Кодексу.
Якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, то для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.
Мінімальне податкове зобов’язання – це мінімальна величина податкового зобов’язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до ПКУ. Сума мінімальних податкових зобов’язань, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить, зокрема, одній юридичній особі є загальним мінімальним податковим зобов’язанням – п.п. 14.1.114 прим. 2 п. 14.1 ст. 14 ПКУ. Мінімальне податкове зобов’язання обчислюється за формулами, наведеними у ст. 38 прим. 1 «Визначення мінімального податкового зобов’язання» ПКУ.
До земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема, сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) – п.п. «а» частини 2 статті 22 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІI .
Водночас, п.п. 14.1.233 п. 14.1 ст. 14 ПКУ встановлено, що сільськогосподарські угіддя – це рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги.
При переході на застосування ПРРО реєстрація РРО скасовується
Головне управління ДПС у Київській області інформує, що відповідно до п. 1 глави 4 розд. II Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 із змінами та доповненнями (далі – Порядок № 547) реєстрація реєстратора розрахункових операцій (далі – РРО) діє до дати скасування реєстрації РРО, яка відбувається, зокрема, у випадку, коли суб’єкт господарювання переходить на застосування програмного РРО (далі – ПРРО) та вирішив відмовитись від застосування РРО, у якого строк служби не закінчився.
Законодавством не передбачено обмеження на використання поряд із РРО також і ПРРО.
Суб’єкт господарювання самостійно може обирати для використання ПРРО або РРО.
Якщо суб’єкт господарювання прийме рішення щодо використання замість РРО програмного РРО, то при переході на ПРРО реєстрація РРО скасовується.
СГ, що здійснює видобування підземних вод (прісної або мінеральної), є платником рентної плати: за користування надрами для видобування корисних копалин та за спеціальне використання води
Головне управління ДПС у Київській області нагадує, що відповідно до з п. 251.1 ст. 251 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) рентна плата складається, зокрема, з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та рентної плати за спеціальне використання води.
Платники рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин в частині видобування підземних вод – суб’єкти господарювання, у тому числі громадяни України, іноземці та особи без громадянства, зареєстровані відповідно до закону як підприємці, які набули права користування об’єктом (ділянкою) надр на підставі отриманих спеціальних дозволів на користування надрами у межах конкретних ділянок надр з метою провадження господарської діяльності з видобування корисних копалин, у тому числі під час геологічного вивчення/геологічного вивчення з подальшою дослідно-промисловою розробкою у межах зазначених у таких спеціальних дозволах об’єктах (ділянках) надр – п.п. 252.1.1 п. 252.1 ст. 252 ПКУ.
Платниками рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин є землевласники та землекористувачі, крім суб’єктів підприємництва, які відповідно до законодавства відносяться до фермерських господарств, що провадять господарську діяльність з видобування підземних вод на підставі дозволів на спеціальне водокористування – п.п. 252.1.4 п. 252.1 ст. 252 ПКУ.
Ставка рентної плати за користування надрами для видобування підземних вод визначена п. 252.20 ст. 252 ПКУ.
Платниками рентної плати за спеціальне використання води є:
– первинні водокористувачі – СГ незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також ФОП, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів – п. 255.1 ст. 255 ПКУ;
– СГ незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також ФОП, які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.
Таким чином, СГ, що здійснює видобування підземних вод (прісні або мінеральні), є платником рентної плати: за користування надрами для видобування корисних копалин та за спеціальне використання води.
При наданні податкової декларації про майновий стан і доходи з метою використання права на податкову знижку, ФО має надавати довідку про отримані у звітному році доходи
Головне управління ДПС у Київській області нагадує, що відповідно до п.п. «в» п. 176.1 ст. 176 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платники податків зобов’язані подавати податкову декларацію про майновий стан і доходи за встановленою формою.
На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов’язані пред’являти документи і відомості, пов’язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку, та підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у податковій декларації з цього податку.
Враховуючи вищевикладене, фізична особа, яка зобов’язана подавати податкову декларацію про майновий стан і доходи, відповідно до вимог ПКУ, або має право скористатися податковою знижкою, повинна на вимогу контролюючого органу надати разом із такою декларацією довідку про отримані у звітному році доходи.
Підпунктом «в» п. 176.2 ст. 176 ПКУ передбачено, що особи, які відповідно до ПКУ мають статус податкових агентів, зобов’язані подавати на вимогу платника податку відомості про суму виплаченого на його користь доходу, суму застосованих соціальних податкових пільг та суму утриманого податку.
Нагадуємо, що право на податкову знижку можливо використати по 31 грудня (включно) року, наступного за звітним, адже відповідно до п.п. 166.4.3 п. 166.4 ст. 166 ПКУ, якщо платник податку до кінця податкового року, наступного за звітним не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, то на наступні податкові роки таке право не переноситься.
Як отримати довідку про доходи через Електронний кабінет платника?
Головне управління ДПС у Київській області інформує платників податків, що для зручності платників податків ДПС запроваджено електронний сервіс «Отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді, засвідчених кваліфікованою електронною печаткою ДПС».
Для отримання довідки про доходи необхідно зайти на головну сторінку Електронного кабінету через вебпортал ДПС України (https://tax.gov.ua) або набравши в адресному рядку браузеру: https://cabinet.tax.gov.ua.
Вхід до приватної частини (особистого кабінету) Електронного кабінету здійснюється після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису будь-якого акредитованого центру сертифікації ключів – кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг або через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID).
Після авторизації у розділі «ЕК для громадян» необхідно обрати вкладку «Запит про суми виплачених доходів». У формі Запиту (F1301803) заповнити всі реквізити, підписати особистим ключем, зберегти та відправити запит.
За результатами обробки запиту до особистого Електронного кабінету надійде «Відповідь про суми виплачених Доходів та утриманих податків з Державного Реєстру фізичних осіб – платників податків», яку отримувач може переглянути, скачати чи роздрукувати.
Електронний документ, засвідчений кваліфікованою електронною печаткою ДПС, є аналогом паперового документа, виданого контролюючим органом.
Послугою можуть скористатися всі без виключення громадяни, а також державні службовці або члени їх сімей при поданні щорічної декларації особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Увага: Для інформаційної підтримки та допомоги платникам при користуванні Електронним кабінетом відкрита та приватна частина Електронного кабінету містять режим «Допомога», в якому розміщено покрокову інструкцію.
Залишаємось на зв’язку:
Комунікаційна платформа: [email protected]
Підписатись на сторінку Фейсбук ГУ ДПС у Київській області https://www.facebook.com/tax.kyiv.oblast
ГУ ДПС у Київській області