Безкоштовні юридичні консультації від Благодійного фонду “Стабілізейшн Суппорт Сервісез”

by Redaktor
1

2

Благодійний фонд «Стабілізейшен Суппорт Сервісез» впроваджує проєкти всебічної підтримки внутрішньо переміщених осіб, які постраждали від військової агресії росії в Україні, працює над програмами, що сприяють реалізації ідей рівності в українському суспільстві.

В рамках проєкту «Підтримка спроможності системи соціального захисту населення щодо реєстрації внутрішньо переміщених осіб» та в межах компетенції щодо надання консультацій повідомляємо про наступне.

9 січня набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 05 січня 2024 р. № 7 (посилання: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/7-2024-%D0%BF#n2), що вносить зміни до Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (далі – Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 495 (посилання: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/495-2022-%D0%BF#n440).

Зміни, внесені постановою Кабінету Міністрів України від 05 січня 2024 р. № 7, визначають, зокрема, умови, за яких ВПО не зможуть отримати житло з фонду тимчасового житла.

Крім цього, додатково було розширено перелік пріоритетних критеріїв, які використовуються для визначення пріоритетності надання ВПО житлових приміщень з цього фонду, а також внесено інші важливі зміни.

Порядок доповнено положеннями, які визначають хто з внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПО) не зможе отримати приміщення з фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (далі – фонд).

Житлове приміщення з фонду не надаватиметься, якщо ВПО або будь-хто із членів її сім’ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, придатне для проживання, розміром не менше ніж 13,65 кв. метра на одну особу, що розташоване на територіях, не включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, або на територіях, включених до зазначеного переліку, для яких визначено дату завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації. Відомості про наявність / відсутність такого житлового приміщення повинні будуть зазначатися у Заяві про взяття на облік громадян, що потребують надання житлового приміщення для тимчасового проживання з фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб. Нагадаємо, що взяття ВПО на такий облік є першим кроком, необхідним для отримання тимчасового житла з фонду.

Тож, відтепер Порядок буде розрахований саме на тих ВПО/сім’ї ВПО, які не мають у власності придатного для проживання житла відповідного розміру на підконтрольних Уряду України територіях, де не ведуться активні бойові дії та немає можливості бойових дій.

Порядок доповнено важливим уточненням щодо можливості відмови ВПО у взятті на зазначений облік.

Тепер відсутність фонду на момент звернення ВПО щодо взяття на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, не може слугувати підставою для відмови у взятті особи на такий облік.

Додатково розширено перелік пріоритетних критеріїв, які використовуються для визначення пріоритетності надання ВПО житлових приміщень з фонду і нараховуються на сім’ю/ВПО за найвищим показником.

Наразі вони включатимуть такі нові критерії:

  • сім’ї військовослужбовців з числа ВПО, які беруть/брали участь у бойових діях або забезпечують/забезпечували здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів, – 50 балів;
  • ВПО, які зазнали повторного внутрішнього переміщення через повномасштабну збройну агресію російської федерації, – 27 балів;
  • ВПО з числа мешканців відповідної територіальної громади, яка здійснює забезпечення житловими приміщеннями з фонду, житло яких було зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії російської федерації, – 27 балів.

Внесено зміни в деякі з передбачених раніше пріоритетних критеріїв, додатково конкретизувавши можливість їх застосування не тільки до сімей ВПО, але і до одиноких осіб:

  • сім’ї, у складі яких є вагітні жінки/одинокі вагітні жінки, – 24 бали;
  • сім’ї, у складі яких є особи, які втратили працездатність/одинокі особи, які втратили працездатність, – 23 бали;
  • сім’ї, у складі яких є особи пенсійного віку/одинокі особи пенсійного віку, – 22 бали.

Внесено виправлення в один із передбачених Порядком загальних критеріїв (бали за якими нараховуються за наявності відповідних підстав) для визначення пріоритетності надання житлових приміщень ВПО.

Йдеться про критерій, що стосується сімей, середньомісячний сукупний дохід яких за попередні шість місяців є меншим від прожиткового мінімуму на сім’ю та величини регіонального показника опосередкованої вартості наймання житла.

Вказаний критерій для цілей розрахунку середньомісячного сукупного доходу такої сім’ї за попередні шість місяців посилався на Методику обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, затверджену наказом Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіну, Держстату, Держкоммолодьспорттуризму від 15 листопада 2001 р. № 486/202/524/455/3370, який втратив чинність ще в серпні 2021 року.

Відтепер вказаний критерій передбачає здійснення розрахунку середньомісячного сукупного доходу за попередні шість місяців  відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.

Порядок доповнено положеннями щодо можливості органів місцевого самоврядування, місцевих держадміністрацій, відповідних військових адміністрацій фінансувати формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання ВПО, за межами територій, на яких здійснюються їхні повноваження.

Відповідно до нових положень п. 19 Порядку, у разі фінансування органами місцевого самоврядування (військовими адміністраціями населених пунктів – у разі їх утворення), місцевими держадміністраціями (відповідними військовими адміністраціями – у разі їх утворення) формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання ВПО, за межами території, в межах якої вони здійснюють повноваження, або залучення ними з цією метою коштів, відповідний уповноважений орган приймає рішення про надання ВПО житла з фонду, сформованого за рахунок таких коштів, відповідно до угод (договорів, меморандумів тощо), укладених між такими органами.

Фактична реалізація цих положень має позитивно вплинути як на стан формування фондів тимчасового житла, так і на можливості ВПО з відповідних громад, звідки було здійснено переміщення, отримати приміщення зі вказаного фонду для тимчасового проживання у приймаючих громадах.

Важливо!

Перебування на обліку громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, не є підставою для відмови внутрішньо переміщеній особі в подальшому взятті такої особи на:

  • соціальний квартирний облік;
  • облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов;
  • облік осіб, які мають право на отримання житла (пільгових кредитів на будівництво і придбання житла) за державними житловими програмами для окремих категорій осіб, визначених законодавством;
  • інші види обліку для отримання житла.

Читати також